Petnaestak stranih šofera u garažama prevoznika na obuci u iščekivanju završetka procedure za još 60 njih, pa bi u prvoj polovini jeseni u autobusima moglo da bude 75 stranaca.
Žitelji glavnog grada tvrde da su minulih dana za volanima autobusa u prestonici već videli prve strane vozače. Na pitanje da li su počeli da rade, prevoznici nezvanično navode da, iako se očekivalo da u septembru uveliko počne da vozi prva tura šofera iz inostranstva – to se ipak još nije dogodilo. Ako je i uočen poneki stranac za volanom autobusa, to je zasad izuzetak jer tek sledi upošljavanje i znatno primetnije njihovo prisustvo.
Prevoznici u nezvaničnom razgovoru pojašnjavaju da je proceduru upošljavanja vozača usporila provera MUP-a, odnosno utvrđivanje zbog čega dolaze, da li nisu migranti, da li su svi detalji oko njihovog dolaska u Srbiju ispoštovani. Manji deo njih, koji je već stigao Beograd, u pogonima su i u garažama prevoznika gde prolaze poslednje provere i obuke. Kako nam je rečeno, tu je već petnaestak stranih šofera, ubrzo se očekuje završetak procedure za još 60 njih pa bi u toku prve polovine jeseni građani u autobusima mogli da vide 75 stranaca za volanom. A posle toga, ukazuju prevoznici, neminovno će uslediti navala i znatno veći broj stranaca iz Bangladeša, Šri Lanke, Turske, Rusije, Indije…
Vozači nedostaju i privatnicima i najvećem gradskom prevozniku GSP „Beograd”. Njemu, kako je u toku leta istaknuto, fali 200 šofera, ali GSP, kako nam je prethodnih meseci potvrđeno, nije razmatrao angažovanje stranaca. A baš zbog manjka vozača u najvećem gradskom gubitašu, nedavno se oglasila opoziciona Stranka slobode i pravde koja je ukazala da je samo u 2021. zbog loših uslova rada GSP napustilo 335 radnika, od čega najviše vozača i 114 zaposlenih na održavanju voznog parka.
– Umesto da rukovodstvo GSP-a započne razgovore sa zaposlenima i poveća plate vozačima koje su 65.000 dinara, što je za 20.000 dinara manje od prosečne potrošačke korpe, oni otpuštaju ljude koji se bore za bolje uslove rada i bezbednost putnika. Samo u poslednjih mesec dana četiri vozača proglašena su nepodobnim i otpušteni sa posla – ukazala je Mila Popović, predsednica Gradskog odbora SSP-a, tražeći od Starog dvora da raskine ugovore poput projekta gasne pumpe ili kupovine autobusa lošeg kvaliteta i da poveća zaradu zaposlenih i podigne nivo kvaliteta usluge.
Dok se čeka masovniji priliv stranih vozača kod privatnika, kao i da se vidi kako će isti taj problem rešavati GSP uz pomoć grada, jedna od tema koja u vezi sa javnim prevozom nedeljama privlači pažnju Beograđana jeste sve ozbiljnija najava gradonačelnika o raskidanju ugovora o naplati i kontroli karata sa „Kentkartom”. Na koji način će biti sprovedena ta procedura i pod kojim uslovima će biti raskinut ovaj poslovni brak – preciznijih odgovora zasad nema.