Analiza stanja 40 postrojenja za preradu otpadnih voda (PPOV) u Srbiji pokazala je da nekoliko njih nije funkcionalno, dok većina zahteva delimičnu ili potpunu rekonstrukciju. Zbog ovih nalaza, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture (MGSI) planira da u narednom periodu radi na izmenama zakonske regulative kako bi se unapredilo upravljanje ovim postrojenjima.
MGSI trenutno sprovodi programe i projekte izgradnje komunalne kanalizacione infrastrukture, u okviru kojih je planirana izgradnja ili rekonstrukcija 177 postrojenja za preradu otpadnih voda u Srbiji. Tokom sprovođenja ovih projekata, uočeni su problemi i izazovi na poslovima izgradnje PPOV, uglavnom zbog ograničenih resursa i kapaciteta velikog broja jedinica lokalne samouprave.
U Srbiji već postoji oko 50 PPOV, za koja je poznato da se nalaze u različitim stanjima operativnosti. Zbog toga je MGSI u periodu od avgusta do decembra 2023. godine izvršilo terensku kontrolu rada 40 takvih postrojenja.
Izvršenim pregledom 40 PPOV utvrđeno je da pet postrojenja nije funkcionalno, za devet je potrebna potpuna rekonstrukcija ili rušenje i izgradnja novog, dok su za ostalih 26 potrebna veća ili manja dodatna ulaganja u cilju pune funkcionalnosti.
Studija “Analiza stanja u sektoru upravljanja otpadnim vodama i smernice za dalji razvoj”, izrađena na Prirodno-matematičkom fakultetu u Novom Sadu, uporedno je ispitivala nekoliko modela upravljanja PPOV. Konstatovano je da je model sa osnivanjem javno-privatnog partnerstva najpovoljniji za Srbiju.
Sadašnji decentralizovani model upravljanja pokazao je znatne slabosti, ali se ova pojava ne može smatrati neočekivanom, imajući u vidu da je trenutno i planirano prečišćavanje komunalnih otpadnih voda relativno “nova delatnost” u Srbiji.
Imajući u vidu sve navedeno, MGSI će u narednom periodu pristupiti izmeni zakonske regulative u cilju uređivanja upravljanja postrojenjima za preradu otpadnih voda.