Panel “Održivost univerzalne poštanske usluge u svetlu digitalizacije” na kom su predstavljene mogućnosti i izazovi koje donosi digitalizacija pošte, održan je danas u Privrednoj komori Srbije (PKS), a direktor Pošte Srbije Zoran Đorđević rekao je da je potrebno tačno utvrditi u kojoj meri je nužno pratiti eru digitalizacije, a ipak zadržati neke analogne sisteme.
“Znamo i prezentovaćemo našu ideju kako želimo da izgleda ta budućnost pošte. Kao generalni direktor želim da dobijem odgovore od stručnih lica, profesora, koliko je nužno otići u digitalizaciju, obzirom da postoje određene zemlje, prvenstveno Sjedinjene Američke Države, koje su ipak ostavile neke stvari analogne”, rekao je Đorđević.
Đorđević je objasnio da je u slučajevima vanrednih okolnosti, kao što je bila pandemija, ali i bombardovanje Srbije, pošta u takvim okolnostima funkcionisala, bez obzira na ograničenje kretanja, ili u ratu – u slučajevima nestanka struje, interneta i slično.
“Pitanje je i u svemu onome što digitalizacija nameće, ukoliko sve pređe u digitalizaciju neće biti ljudi. Mi verujemo da rata nikada više neće biti, kao ni pandemije, ali svakako moramo da vodimo računa da postoje možda i neke druge okolnosti koje nameću da pošta u takvim okolnostima mora da funkcioniše”, rekao je Đorđević ukazavši da je ljudski faktor tada presudan.
Đorđević je rekao da Pošta želi da se uklopi u digitalizaciju i pronađe sebe u nekim novim uslugama, konkretno da poveća vozni park, zatim broj ljudi u tehnologiji, ali i na najbolji mogući način odgovori na rastući izazov, kao što je na primer eKomerc (e-commerce).
“Da taj deo tržišta, eKomerc, preuzme Pošta i da bude lider, ali takođe i neke druge stvari u digitalizaciji. U budućnosti čuvanje tih papira olakšaće i privredi i građanima, sa druge strane neće mnogo da košta”, rekao je Đorđević.
Druga stvar je, naglasio je, eNovčanik kao možda najizazovniji projekat koji kreće od danas, a daje mogućnost da građani kroz aplikaciju mogu i da prate pošiljke i sve ostale usluge pošte.
“To je i nešto što će ubuduće pružiti mogućnost, pogotovo našoj najstarijoj populaciji – da plaća račune na siguran način. Novac koji se nalazi u tom poštinom tzv. “klaudu” je potpuno siguran, jer odatle mogu da se plaćaju samo sertifikovani pružaoci usluga – država, porez, struja, voda, komunalije. Moguće su i bilo kakve transkacije između građana, ali su one vrlo kontrolisane”, rekao je Đorđević.
Treća novost na putu digitalizacije su poštini paketomati, kojih za sada, kako je rekao Đorđević, ima 420 širom Srbije.
“Po nekoj našoj proceni, verujemo da može da ih bude između 2.000 i 2.500 širom Srbije. Plan je da u narednih mesec i po dana postavimo u jednoj zgradi u Beogradu da pokažemo kako izgleda taj boks gde stanari mogu da primaju svoje pakete, iako nisu kod kuće, čime ćemo rešiti i taj problem”, objasnio je Đorđević.
Đorđević je objasnio kako će izgledati korišćenje ove usluge – građani će moći da preusmere svoj paket na određeni paketomat, da unapred najave u kom žele da im bude dostavljen, a najavio i mogućnost slanja, odnosno ostavljanja paketa u paketomatu za slanje.
“Registrujete se preko aplikacije i tu paket možete i da pratite, i preusmerite na neki paketomat koji vam odgovara, ali i unapred odredite u kom će biti dostavljen. U sms poruci koju dobijete kada je paket u paketomatu, dobijate sve što je potrebno da ga otvorite i preuzmete svoj paket, a možete sms poslati i nekome da paket preuzme umesto vas. Takođe, u planu su i paketomati sa temperaturnom regulacijom u koje će moći da se ostavlja, odnosno dostavlja i hrana”, rekao je Đorđević.
Današnji panel organizovala je Pošta Srbije, a o budućnosti poštanskog-logističkog sektora, najaktuelnijim temama, inovacijama i regulatornom okviru sa posebnim akcentom na razvoj univerzalne poštanske usluge, govorili su istaknuti predstavnici evropskih i domaćih regulatornih organa i akademske zajednice i drugi stručnjaci iz ove oblasti.
Izvor: Tanjug