“Da li je moguće da kontrola u pola 7 ujutro, drugog dana škole, izbacuje srednjoškolce iz busa, koji tek treba da uzmu potvrde iz škole da bi predali za Beogradsku karticu. Bus 45 iz Blokova ka Zemunu”, objavljeno je na društvenim mrežama početkom septembra.
Stigao je i odgovor jednog od roditelja:
– Informacija za roditelje. Za moje dete sam polovinom avgusta uzeo potvrdu iz srednje škole, a već krajem avgusta je uplaćena karta za septembar.
Njegovo dete spada u tek 1,78 posto učenika srednjih škola koji kupuju mesečnu kartu. Tačnije, na jednog srednjoškolca platišu dolazi otprilike 56 đaka koji kartu ne kupuju, bar ne mesečnu, a pojedinačna je za ovu kategoriju putnika značajno skuplja.
– Maloletan sam – najčešći je odgovor mladih putnika kontrolorima, čak i kada pređu dvadesetu, a većina se, jednostavno, ni ne obazire na kontrolu.
Da li učenici treba da plaćaju prevoz?
– Ja nisam za to, deca su mlada i ne bi trebalo da im naplaćuju. Kada bih videla da izbacuju nekoga, ja bih reagovala, jer sam i ja majka i tako gledam na to – kaže jedna Beograđanka.
Neki smatraju da bi korektna cena bila ona koju plaćaju penzioneri:
– Pa, kako to? Ja uopšte nisam za to. Deca moraju biti oslobođena, kao i mi striji. Nama je cena godišnje karte 400 dinara, pa što ne bi ista cena bila i za decu.
Većina zastupa mišljenje da decu ne bi trebalo sankcionisati niti ih udaljavati iz vozila.
– Ja mnogo volim decu, ne samo moju, nego svako dete i ja sam za to da ne plaćaju. Kada bih videla da neko dete izbacuju, verujte mi, reagovala bih jako burno.
Šta kaže statistika?
U maju ukupno je prodato 1.100 mesečnih karata za srednjoškolce, dok se taj broj u letnjim mesecima, logično, smanjio. Tako je u junu prodato ukupno 938 mesečnih karata, u julu 307, a u avgustu tek 232.
Najviše karata proda se za zone 1 i 2 (u maju je prodato 453 mesečne dopune za dve zone). Međutim, kada se saberu dopune za zone 1 i 2, kao i dopune samo za zonu 1 dobije se brojka od 556 prodatih karata, što je oko polovine ukupnog broja prodatih karata. Đaci iz prigradskih opština, dakle, revnosniji su kada je u pitanju plaćanje prevoza.
U Beogradu je, inače, tokom prošle školske godine, bilo ukupno 61.772 učenika srednje škole. Procenat učenika koji su, tako, u maju platili mesečnu kartu za gradski prevoz u Beogradu je tek 1,78.
Cene mesečnih dopuna za srednjoškolce
Zona 1: 1.090 dinara
Zona 1 i 2: 1.120 dinara
Zona 1, 2 i 3: 1.410 dinara
Zona 1, 2, 3 i 4: 1.730 dinara