Ministarstvo prosvete je danas objavilo nove pravilnike o ocenjivanju učenika u ustanovama osnovnog i srednjeg obrazovanja i vaspitanja, kao i Pravilnik o obavljanju društveno-korisnog, odnosno humanitarnog rada u ustanovama obrazovanja i vaspitanja. Ovi pravilnici su doneti radi usaglašavanja sa izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, koji je usvojen u novembru prošle godine.
Ministarka prosvete prof. dr Slavica Đukić Dejanović je u saopštenju za javnost objasnila da se novim pravilnicima preciziraju kriterijumi i postupanje za ocenjivanje vladanja učenika, koje se vrši dva puta u polugodištu i utiče na opšti uspeh učenika. Ona je rekla da je cilj ove mere da bude i preventivna i da podstakne učenike da se ponašaju odgovorno i poštuju pravila škole.
Ministarka je takođe objasnila da će se prilikom ocenjivanja vladanja uzimati u obzir i angažovanje učenika u vannastavnim aktivnostima, u planiranju i realizaciji preventivnih aktivnosti, njihovo ponašanje prema drugim učenicima i zaposlenima i izvršavanje školskih obaveza, izostanke, izrečene vaspitne i vaspitno-disciplinske mere.
Ministarstvo prosvete je dodatno uredilo i način ocenjivanja učenika duže opravdano odsutnog sa nastave, specifičnosti ocenjivanja u muzičkim i baletskim školama i poništavanje pisanih provera znanja kada je više od 50% negativnih ocena. Takođe, uređeno je i postupanje škola u slučaju da roditelji više od polovine učenika iz istog odeljenja smatraju da određeni nastavnik ili stručni saradnik ne sprovodi svoje zadatke u skladu sa propisima. Za srednje škole je dodatno uređen i broj ocena za predmete i programe za fond časova manji od dva nedeljno, kao i ocenjivanje u srednjem stručnom i dualnom obrazovanju u odnosu na specifičnosti praktične nastave.
Ministarstvo prosvete je objavilo i Pravilnik o obavljanju društveno-korisnog, odnosno humanitarnog rada u ustanovama obrazovanja i vaspitanja, koji ima preventivnu ulogu. Ministarka Đukić Dejanović je rekla da je svrha ovog pravilnika da se razvijaju empatija, solidarnost, saradnja i aktivizam kod učenika i da se oni osnaže da poštuju i promovišu ljudska prava. Ona je rekla da su društveno-korisne aktivnosti u školama sastavni deo preventivnog plana zaštite od nasilja koji se planira godišnjim planom rada škole i ostvaruje se radi uključivanja svih učenika.
Ministarstvo prosvete je najavilo da će narednih dana biti objavljene procedure postupanja ustanova obrazovanja i vaspitanja u kriznim događajima, koje će biti deo Pravilnika o protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje. Pored toga, pripremljen je i priručnik “Postupanje ustanova obrazovanja i vaspitanja u kriznim događajima” i obuke u cilju osnaživanja zaposlenih za blagovremeno reagovanje u kriznim situacijama.